Recensie De vijand – Tom Wood

De vijand 1

Ergens einde zomer 2017 kreeg ik het boek De vijand van Tom Wood toegestuurd door uitgeverij Boekerij. Gezien de nog te lezen stapel boeken die actief onderdeel vormden in de constructie van mijn nachtkastje naast mijn bed, en ik op dat moment erg last van mijn ogen had, waardoor lezen zelfs een tijdje onmogelijk was, werd dit boek in eerste instantie nog even bewaard. In oktober 2017 begon ik er aan, maar het kon niet direct vat op mij krijgen. Ik kwam niet in het verhaal, misschien omdat het een actie thriller was, wat ik niet gewoon was te lezen. Of misschien te weinig vaart in het verhaal om er meteen goed in te geraken. Na zo’n 150 bladzijden heb ik het dan ook terzijde geschoven en eerst wat andere boeken opgepakt. Maar het boek bleef me aankijken en vond dat ik de uitgever toch niet langer kon laten wachten. In januari van dit jaar nam ik het boek weer op en las het dit keer wel uit. Hoewel een goed verhaal, zal ik niet snel opnieuw een boek van Tom Wood lezen, niet omdat het niet goed is, maar omdat actie thrillers toch niet zo mijn ding zijn. Lees hier onder mijn mening.

Victor is een freelancer , een professional, een killer – de beste die er is. Hij is ijskoud, efficiënt en trefzeker. Hij leeft alleen, hij werkt alleen en niemand kent zijn achtergrond of echte naam. Voor hem is iedere opdracht een zuivere zakelijke transactie: hij schakelt het doelwit uit en krijgt er voor betaald . ( Uit: De Jager, het eerste boek in de serie van zeven, met het seriepersonage Victor)

In De vijand is wederom Victor de hoofdpersoon. Victor, huurmoordenaar van beroep, is echt goed in zijn vak en wil eigenlijk zijn verleden achter zich laten, maar wordt door de CIA min of meer voor het blok gezet om 3 moorden te plegen. Hij bereidt zich zorgvuldig voor op zijn taken, bediend zich van de beste wapenvoorraad, maar na de eerste moord wordt de situatie meteen grimmig. Victor zou alle touwtjes in handen moeten hebben, maar in plaats daarvan lijkt hij, naarmate het verhaal vordert zelf de prooi te worden en begint hij ernstig te twijfelen of zijn opdrachtgevers wel zijn wie ze zeggen te zijn en of ze wel achter hem staan. Hij denkt dat ze meer eigen belang hebben. Door de eerste moordaanslag ontstaat er een grote vete tussen de twee grootste wapenhandelaren ter wereld. Het lijkt er gaandeweg meer op dat Victor zelf de prooi wordt in plaats van dat hij de jager is. Hij lijkt niemand meer te kunnen vertrouwen, ook niet de mensen die zich achter hem horen te scharen. Victor ontkomt niet aan allerlei hachelijke situaties, maar is goed in vooruit denken en dat redt hem steeds opnieuw zijn leven, al komt hij ook niet ongeschonden uit de strijd. Gaandeweg het verhaal ontdekt hij wat de CIA voor ogen had met deze opdracht en alles loopt zoals het loopt. Aan het einde van het boek is menige afrekening geweest, zijn er meer slachtoffers dan zijn opdracht was en zijn alle puzzelstukken aan elkaar gelegd. Desondanks zijn nog steeds Victor’s eigen gedachten daar die spreken: Het gevaar is nog lang niet voorbij…….

Het verhaal is goed en er wordt naar een explosief einde toegewerkt, maar ik vond het hier en daar wel wat langdradig worden omdat heel veel aandacht werd besteed aan alle wapens die gedurende de wapenoorlog in het boek werden gebruikt, tot in de details uitgediept over het soort wapen, de kogels en waar ze voor geschikt zijn. Voor een leek niet te verbeelden tijdens het lezen. Tenzij je de foto van het wapen op internet erbij zou zoeken. Het had niet echt een toegevoegde waarde, zou ook iets minder hebben gekund. De vaart werd daardoor uit het verhaal gehaald.

Wat betreft de personages, geen van de personages werd echt uitgediept. Ook Victor als hoofdpersoon niet. We leren hem niet echt kennen. In het eerste boek De jager wordt verteld dat Victor alleen leeft, alleen werkt en niemand zijn achtergrond kent, dat past absoluut bij het verhaal, de geheimhouding, ook in De vijand. Maar dat hoeft niet voor de lezer vind ik. Een beetje achtergrond waarom hij huurmoordenaar werd of wat meer over zijn karakter tijdens zijn werk in het boek zou goed passen. Hij is goed in zijn werk en meedogenloos, that’s all.

Neemt niet weg dat het een spannende actiethriller is en zeker de moeite waard om uit te kijken naar het volgende boek.

Tom Wood (Londen) is een Engelse thriller auteur, video-editor en scriptschrijver, wat je hier en daar wel herkent in zijn manier van schrijven. Wood maakte zijn thrillerdebuut met De Jager (The hunter, 2011). Daarna volgden Bad luck in Berlin(2012), The enemy (2012), The game (2013), No-to-morrow (2014), The darkest day (2015), A time to die (2016) en The final hour (2018). In al deze thrillers is de hoofdrol weggelegd voor huurmoordenaar Victor. In Nederland zijn er inmiddels die boeken vertaald: De jager, De vijand en in het voorjaar 2018 verscheen Het spel.

Voor mijn gevoel lees ik al 100 jaar en velen met mij. Ik heb 8 jaar lang een tweedehandsboekwinkel gehad. Heel leuk om te doen en vooral veel lezers, auteurs en uitgeverijen in de boekenwereld leren kennen. De restanten van mijn tweedehandsboekwinkel zijn gebleven en sinds 2 jaar mijn privé-bibliotheek geworden met gemiddeld nog zo'n 1500 boeken in huis waar mensen uit het dorp regelmatig toch nog wat komen lenen en ik zelf ook nog graag uit lees. En verder kan ik niet voorbij een boekwinkel gaan en met lege handen thuiskomen. Ik moet iets " te dragen" hebben. Mijn genre is het liefst thrillers ( in alle vormen), romans met wat drama er in , Tweede wereldoorlog over de kampen en persoonlijke verhalen of soms Young Adult ( die niet alleen voor jongeren is , vindt ik , maar ook als je ouder bent nog lekker leest ) en ik ben sinds kort uit mijn comfortzone gestapt en aan wat fantasy/horror begonnen. Ik lees ook voor uitgeverij Boekerij soms recensie boeken en doe regelmatig mee voor de leesclubs op Thrillzone , Luitingh Sijthoff, Sterrenthrillers en Hebban. En ik ben ambassadeur van Dwarsliggers en uitgeverij LetterRijn. Daarnaast heb ik een Facebookpagina onder mijn eigen naam met regelmatig boekennieuws en win-acties van uitgeverijen of auteurs. En ben ik beheerder van de W-W-A (weekend win actie) en de boekenketting, beide op de Facebook pagina van Samenlezenisleuker. Ook beheer ik enkele Estafette boeken voor selfpub auteurs , die circuleren op Facebook Kinderboeken en Samenlezenisleuker.