Recensie Dorus en Ko, een prentenboek over vriendschap

Dorus en Ko - Helga Warmels

Als je dagelijks werkt met duizenden biggetjes, heeft iedereen er wel wat over te vertellen en ook regelmatig komt men dan met biggencadeaus aanzetten, ook al spaar ik ze niet, mijn verzameling groeit ongevraagd gestaag, wat ik stiekem ook wel weer leuk vind.

Zo kwam ook dit leuke prentenboek op mijn pad, Dorus en Ko, geschreven door Helga Warmels en prachtig opgetekend door Marieke Ten Berge.

Op een dag krijgt slager Dorus een wel heel bijzonder cadeau van boer Pelle, een biggetje. Met de boodschap er bij “nu ben je niet meer alleen” . Maar wat moet een slager nu met een biggetje ? Hij besluit m eerst maar eens flink vet te mesten en na een jaar maar weer  te zien. Maar dan gebeurt er iets wonderlijks. Boer Pelle komt eens vragen hoe het met “het biggetje”gaat…..Wat zal slager Dorus daar op antwoorden?

Dorus en Ko is een prenten/voorleesboek over oprechte vriendschap voor jonge kinderen met een verborgen boodschap. Een boek over vriendschap, en dierenliefde, maar met een spannende ondertoon. Prachtige kleurrijke tekeningen en korte duidelijke teksten.

Helga Warmels (1971) is journalist en schrijver; haar kinderboeken werden meerdere keren genomineerd en bekroond. Tevens schrijft ze sinds 2015 romans. Goede dagen was haar debuut in 2015. Marieke Ten Berge is grafisch ontwerper en illustrator.

Dorus en Ko werd uitgegeven bij uitgeverij Callenbach.

Voor mijn gevoel lees ik al 100 jaar en velen met mij. Ik heb 8 jaar lang een tweedehandsboekwinkel gehad. Heel leuk om te doen en vooral veel lezers, auteurs en uitgeverijen in de boekenwereld leren kennen. De restanten van mijn tweedehandsboekwinkel zijn gebleven en sinds 2 jaar mijn privé-bibliotheek geworden met gemiddeld nog zo'n 1500 boeken in huis waar mensen uit het dorp regelmatig toch nog wat komen lenen en ik zelf ook nog graag uit lees. En verder kan ik niet voorbij een boekwinkel gaan en met lege handen thuiskomen. Ik moet iets " te dragen" hebben. Mijn genre is het liefst thrillers ( in alle vormen), romans met wat drama er in , Tweede wereldoorlog over de kampen en persoonlijke verhalen of soms Young Adult ( die niet alleen voor jongeren is , vindt ik , maar ook als je ouder bent nog lekker leest ) en ik ben sinds kort uit mijn comfortzone gestapt en aan wat fantasy/horror begonnen. Ik lees ook voor uitgeverij Boekerij soms recensie boeken en doe regelmatig mee voor de leesclubs op Thrillzone , Luitingh Sijthoff Sterrenthrillers en Hebban. Daarnaast heb ik een facebookpagina onder mijn eigen naam met regelmatig boekennieuws en winacties van uitgeverijen of auteurs. En ben ik beheerder van de W-W-A (weekend win actie) en de boekenketting, beide op de facebook pagina van Samenlezenisleuker.