Recensie : Pingwing

PINGWING – Rick Meijer

Voor uitgeverij Ploegsma mocht ik me ontfermen over Pingwing. Een kleurrijk prentenboek voor de jongste lezertjes, van Rick Meijer

Ergens ver, heel ver weg, woont een heel lief wezen. Zijn naam is Pingwing. Waar hij woont voelt het nogal koud en zijn leven is zóóó saai, denkt hij. Maar dan hoort hij van een land, aan de andere kant op de aardbol….daar is alles mooier en beter en vooral…warmer!

Pingwing slaat zijn vleugeltjes uit, laat zijn papa en mama, familie en vriendjes achter en vliegt naar Hawaï. Een heel warm land, waar hij al snel heel veel nieuwe vriendjes maakt, alles is zo mooi daar, hij beleeft de wildste avonturen, dikke pret, het kan allemaal niet op, zoals hij dagelijks verteld en doet geloven. Maar toch…. Eigenlijk heeft hij het nog steeds koud.

Plots mist hij zijn familie enorm, hun warmte, hun gezelligheid. Wat moet Pingwing doen?

Het verhaal van Pingwing verteld op eenvoudige wijze over familie, verlangen, en geborgenheid. Heel leuk om bijvoorbeeld in peuter- en kleuterklassen voor te lezen, het zal zeker reacties uitlokken. Kinderen hebben immers altijd dromen en verwachtingen. Dit boek sluit daar heel goed bij aan.

Uit de pen van Rick Meijer verscheen eerder al ‘Breekpunt’ en ‘Ik ben echt niet bang.’

Bij ieder boek wat Rick schrijft, probeert hij een boodschap mee te geven aan de lezers. Ook met ‘Pingwing’ is dat weer gelukt. De mooi gedetailleerde illustraties in Pingwing, van de hand van Jade van der Zalm, vullen het  verhaal heel goed aan en samen vormt het een prachtig geheel.

Het boek werd uitgegeven bij Ploegsma – Kinderboeken.nl