Recensie Prooi

PROOI – FRENS HOORNICK

Een stevig web.

In dit verhaal is niemand wie hij zegt te zijn. Geloof niet alles wat je ziet of hoort.

Meteen al in het eerste hoofdstuk wordt je geconfronteerd met de slachtoffers. Daar hoef je niet naar te raden. Duidelijk is dat ze om het leven zijn gebracht, maar hoe en waarom en vooral door wie?

Rechercheur Tom Leeflang wordt belast met het onderzoek. De drie doden lijken niets met elkaar gemeen te hebben, maar de dader zal daar duidelijk anders over gedacht hebben, gezien de slachtoffers allemaal bijeen liggen in een kelder. Wat brengt iemand ertoe om drie, op het oog onschuldige mensen, om het leven te brengen?

‘Prooi’ bestaat eigenlijk uit vier delen. Noem het een voor-, hoofd- en nagerecht en dan nog een bijgerecht.

Het voorgerecht verteld ons het lot van de slachtoffers, het hoofdgerecht volgt het onderzoek, het nagerecht betreft de dader en het bijgerecht verhaalt over het waarom. Aan het einde ga je met een voldaan gevoel naar huis.

Ik vond het verhaal leuk om te lezen, korte hoofdstukken en vlotte tekst. De personages zijn goed uitgediept. Doordat ze steeds ieder een eigen hoofdstuk hebben, was er genoeg ruimte voor details. Feitelijk zijn er 5 hoofdpersonages. Tijdens het lezen ontstaat er als vanzelf een haat-liefde verhouding met deze personages. Eerst ben je begaan met de slachtoffers, maar later ontstaan ook gemengde gevoelens. Voor de rechercheur niets anders dan respect en voor de dader….hmmm….ook een dubbel gevoel toch wel. De auteur weet dit goed over te brengen.

De dader is in dit geval de spin in het geheel, die een groot web weeft en langzaam zijn prooien vangt. Eenmaal gevangen kom je niet meer los. Wat dat betreft is de titel dan ook zeer goed gekozen.

De spanningsboog in het geheel is niet heel groot in ‘Prooi’, maar toch zit het geheel goed in elkaar en bezorgt het aardig wat aangename uurtjes leesplezier. Ik wil zeker nog wat meer lezen van deze auteur.

Prooi kwam in maart 2022 uit. Eerder schreef Frens Hoornick de boeken ‘De Hoofdprijs’ en ‘Zwarte mamba’.

Verhalen van Frens Hoornick