Recensie Op dinsdag gesloten

OP DINSDAG GESLOTEN – KEES VAN DER WAL

In ‘Op dinsdag gesloten is Café-bistro ‘De Wit’ het decor van allerlei ongelukkige verwikkelingen. Normaal een plek bomvol gezelligheid, 7/7 open en een bont gezelschap van jong en oud, dat er vrijwel dagelijks vertoeft. Maar wat ik nog niet wist, was dat die week mijn leven drastisch zou veranderen.

Hoewel ik dagelijks in mijn eigen Selfpub Café vertoef, ga ik ook wel eens een straatje om.

Dinsdag was daarom altijd mijn favoriete dag voor een cafébezoek elders. Lekker aan de bar hangen met een biertje na een drukke werkdag of soms aan een tafeltje verscholen achter een boek. Mensen observeren doe ik graag.
Die bewuste dag besloot ik naar het alom bekende café-bistro ‘De Wit’ te gaan. Zeven dagen per week geopend, hing een bordje op de deur, had ik gezien. Maar vandaag was het café op dinsdag gesloten. Waarom?
Ik besloot op vrijdag terug te komen, ook een goed begin van het weekend, dacht ik nog. Als ik toen geweten had, wat ik nu weet…..

De vrijdag werd meteen naar mijn favoriete dag opgewaardeerd. De zaterdag kwam erbij, de zondag…… In slechts heel korte tijd raakte ik vertrouwd met het bonte gezelschap stamgasten, die er al sinds jaar en dag kwamen en voor ik het wist, dronk ook ik er iedere dag mijn biertje. Mijn boeken bleven voortaan thuis. Ik zoog met graagte de levendige verhalen van mijn mede cafébezoekers op. Ik kreeg alle ins en outs te horen en raakte betrokken bij hun dagelijks leven. Zo kwam ik er ook stilaan achter dat er iets geheel niet pluis moest zijn.
Op een dag kondigde een geheimzinnige brief een spel aan, een moordspel welteverstaan. En ik speelde dit spel ongewild mee…..

‘Er gaan doden vallen’, kondigt de briefschrijver aan. Wanneer en hoe, is maar de vraag. De politie mag niet ingeschakeld worden, anders zal het leed nog veel groter zijn. Wat wil hij? De dader speelt het slim. Binnen no time heeft hij alle aanwezigen in het café op de kast gejaagd met zijn dreigementen en heeft hij iedereen waar hij ze hebben wil. Ook mij.

Er valt een dode door een ongeval, daarna een dode door zelfmoord en nog wat later wordt er iemand vermoord. Dit blijkt slechts het begin. Gerichte aanvallen raken steeds meer doel, maar met iedere aanval ontstaan er ook meer raadsels. Iedereen wijst naar elkaar. Dan weer wordt de broer van de eigenaar verdacht, dan weer de klusjesman, dan weer een van de stamgasten of hun partners en op enig moment zelfs de caféhouder zelf. Er worden complotten gesmeed, geheimen moeten worden ontrafelt en ik…? Ik zat er middenin.

Er komen meer dreigbrieven. Dagenlang zit ik op mijn zelf toegeëigende barkruk in mijn vertrouwde hoekje in het café. Iedereen die mij een biertje aanbiedt, bekijk ik met argusogen. Moet ik de schrijver van de geheimzinnige brief onder de stamgasten zoeken of onder de eigenaars of het personeel? Wie was er nu oprecht en wie niet? Hevige angst bekroop me.

Ik voelde de vertwijfeling en het verdriet, wanneer er weer iemand dood was. Ik voelde ook de groeiende argwaan naar de, inmiddels toch ingeschakelde, politie, welke ook niet per definitie de beste ideeën had om alles tot een goed einde te brengen. Ik zag en voelde dat de onderlinge verhoudingen scheuren begonnen te vertonen. Ik voelde het vertrouwen afnemen en de paniek toenemen. Toen er een terroristische aanslag dreigde, was ik zelfs geneigd om weg te rennen, maar vluchten was op dat moment onmogelijk. Ik zat er nog steeds middenin.

Uiteindelijk is het mij gelukt om zonder kleerscheuren uit het café te ontsnappen, maar het hele gebeuren heeft flink zijn sporen nagelaten. Het hele verhaal zou me nog lang blijven achtervolgen.
Voor mij voortaan een biertje thuis op de bank!

Wil je weten hoe ik kon ontsnappen?
Lees dan ook deze spannende thriller ‘Op dinsdag gesloten’.

Kees van der Wal dagelijks leven speelt zich af in Vietnam en naast zijn gezin, is schrijven zijn grootse passie. De auteur werd eerder bekend met de spannende detectiveserie ‘Rechercheur Chau’, welke inmiddels uit vijf delen bestaat. Daarnaast schreef hij de managementboeken ‘Essentiële behoeften in het leven’ en ‘Positiviteit’. Met ‘Op dinsdag gesloten’ maakte hij zijn thrillerdebuut, medio mei zal een tweede thriller verschijnen van zijn hand.