Recensie Eeuwige rust op zondag

EEUWIGE RUST OP ZONDAG – TON BROEDERSZ. ( Ton van de Brug)

Onlangs las ik het debuut van Ton Broedersz. ‘Eeuwige rust op zondag’. Een luchtig geschreven thriller. lees hier mijn mening:

Door te veel druk zijn, las ik dit boek ook telkens alleen maar op zondag, wanneer ik tijd en rust had. ‘Eeuwige rust op zondag’, een dubbel passende betekenis in dit geval.

De cover sprak meteen aan, het witte hotel met de bloedrode ondergaande zon. Het geeft iets sinisters in combinatie met het onderschrift ‘thriller’. Wat gebeurd er als de duisternis invalt?

De flaptekst op de achterzijde paste ook goed en riep heel wat spanning op. Inhoud : Thomas, eigenaar van een goedlopend hotel-restaurant, heeft het goed voor elkaar. Het bedrijf is zijn liefde en leven. Tot die ene zondag. Een hotelgast wordt dood gevonden. Het lijkt zelfmoord, maar de gruwelijke waarheid is anders. De zondag erna wordt iemand van het personeel vermoord. Vele moorden volgen. De zondag ontwikkelt zich tot de dag des dood. Er zijn genoeg sporen die leiden naar een dader, echter is deze verdachte al heel lang dood. Thomas ziet met lede ogen aan dat zijn levenswerk vernietigd wordt. Vluchten helpt niet, op zondag staat de dood te wachten en klopt aan. Voor wie wordt het een definitief weekeinde?

In ‘Eeuwige rust op zondag’ wordt iedere week iemand vermoord in het hotel-restaurant van Thomas. Hij zit met zijn handen in het haar. Want waarom heeft iemand het juist op zijn hotel voorzien? En waarom alleen op zondag?

Het verhaal start vrij rap, eigenlijk iets te snel. Al direct in het begin worden er, vrijwel steeds op zondag, in heel korte tijd meerdere moorden gepleegd. Het begin wordt echter wat te snel en te gemakkelijk afgewerkt, waardoor het niet heel ‘echt’ overkomt. Na een paar hoofdstukken mindert de vaart wel en komt er wat meer verhaal in. Alleen nu wijkt de auteur te veel af van waar het eigenlijk om draait in het verhaal; de moorden. Er worden dan teveel zijwegen bewandeld, welke niet altijd relevant zijn. Waar er in het begin te weinig details zijn, worden er later juist teveel opgevoerd, waardoor de aandacht verslapt. Soms loop je mee, maar veel vaker dwaal je af. Er vormt zich geen constante-, noch opbouwende spanning in het verhaal.

De personages werden echter wel goed neergezet. De emoties, de spanning en de onmacht was goed voelbaar, op die momenten ervaarde je de spanning zeker wel.

Het verhaal is evenwel leuk bedacht. Luchtig en met een eigen stijl. De doorheen geweven romantiek en de culinaire uitspattingen zo nu en dan vormden ook een leuke aanvulling op het geheel.

Hoewel het plot nog een verrassende wending had, was de uitkomst toch wel enigszins voorspelbaar voor een veellezer, zoals ik. Ik zou het dan ook geen thriller willen noemen, maar eerder een politieroman. Dan komt het verhaal meer tot zijn recht, liggen de verwachtingen minder hoog en zou het een prima verhaal zijn.

Ook wil ik zeker nog een volgend boek lezen van Ton Broedersz, want ik denk dat deze debuterende auteur meer in zich heeft, dan hij nu liet zien.