Recensies Fantasy

Hex

HEX – Thomas Olde Heuvelt

Het gevaar is groter dan je denkt.

In Beek dwaalt de Wylerheks, een vrouw uit de zeventiende eeuw met dichtgenaaide mond en ogen. Blind en zwijgend loopt ze door de straten en dringt ze de huizen binnen waarbij ze menigmaal de bewoners de stuipen op het lijf jaagt. Niemand mag haar ogen openen anders ben je verloren. Maar een groep jongeren wil kosten wat het kost het geheim ontrafelen en dreigt internet op te gaan. Een daad met gruwelijke gevolgen….

Goed geschreven met veel opbouwende spanning, uitnodigend om mee te denken, knap dat er in zo korte tijd zoveel gebeurt. Steeds als het niet erger kan, volgen er toch nog weer andere gruwelijkheden, die zorgen voor blijvende spanning en nieuwsgierigheid tot het einde. Moest wel wennen dat het in Nederland afspeelt omdat ik meestal vertaalde boeken lees en dan de originele plaatsen er nog in staan . Liefst heb ik een verhaal waarin ik de plaatsen niet herken , dat maakt de eigen beeldvorming voor mij leuker . Nu met Beek, een plaatsje waar ik in het dagelijks leven ook wel eens kom, had ik bij ieder stuk tekst een voorstelling waar het in Beek zou kunnen zijn , het plein , de kerk ,dat las in het begin niet fijn. Daar moest ik echt een paar hoofdstukken aan wennen en loslaten. Maar hoe verder het verhaal vorderde , hoe meer die beelden van het echte Beek verdreven werden door de vele fantasy beelden . Echter wel werd ik pas bij hoofdstuk 9 door het verhaal gevangen, wat ik tamelijk laat vond. Je moest in het begin heel snel veel personages leren kennen, die vervolgens niet echt verder werden uitgediept. Je leerde ze daardoor niet echt kennen waardoor ik moeite had om hun gedachtegang en daarop volgende vreselijke acties te doen begrijpen, vooral bij de jeugd. De heks was een geest ,maar soms ook gewoon echt mens , ze loste op, kon door een draaiorgel heen ,maar liep wel tegen een lantaarnpaal aan in plaats van er doorheen, waarom zo dubbel ? Vond het wat de visioenen betrof warrig geschreven. Onderscheid tussen realiteit of een visioen was soms onduidelijk ,moest soms stukken paar keer herlezen daardoor. Ook het grove recht voor zijn raap taalgebruik bij de seksuele uitlatingen meteen al aan het begin van het boek vond ik te ver gaan en had absoluut geen toegevoegde waarde voor het verhaal . Al met al denk ik dat je een echte fan moet zijn van dit genre met al wat langere leeservaring op fantasy gebied om je makkelijker in te kunnen leven in dit verhaal.

Thomas Olde Heuvelt (1983) won in 2015 als eerste Nederlandse auteur een Hugo Award met zijn verhaal The Day the World Turned Upside Down. In 2016 brak hij internationaal door met zijn thriller HEX,waarvan de vertaalrechten verkocht zijn aan tientallen landen waaronder de Verenigde Staten, China en Duitsland. Olde Heuvelt woont en werkt in Den Bosch.

Diabolik Tom Thys

DIABOLIK – Tom Thys

Duister verlangen

In Diabolik neemt Tom Thys ons mee in 12 verschillende verhalen . Ga de catwalk over en waan je in duistere werelden waar het nieuwe leven een geschenk is. Een afspiegeling van duistere verlangens, verborgen obsessies, de ware kleur van de ziel, zonder maskers, zonder grenzen.

De verhalen zijn stuk voor stuk goed opgebouwd om in een zo kort mogelijke tekst zoveel mogelijk spanning op te bouwen zodat als je klaar bent met lezen je toch het gevoel hebt dat je een heel dik boek hebt gelezen en het verhaal af is. Nadeel is dat je eigenlijk niet door kunt lezen . Als je een verhaal uit hebt moet je het eigenlijk even laten bezinken voor je weer aan een ander verhaal begint . Dus een hele leesmiddag zit er met dit boek niet in. De omschakeling is te groot om meteen weer gevangen te worden door het volgende verhaal. De verhalen zijn wel ieder voor zich voorzien van de nodige horror , al dan niet met een beetje fantasy.

Tom Thys (Antwerpen,1983) is gefascineerd door he bovennatuurlijke, de duistere kant van de mens en ….angst. Hij heeft gewerkt voor filmmagazine Schokkend Nieuws en de filmblog It’s only a movie. Na het kijken van heel veel horrorfilms, nam het verlangen toe om zelf scenario’s te verzinnen en debuteerde hij uiteindelijk in 2014 met de verhalenbundel Volmaakt monster. Ondertussen publiceert hij op regelmatige basis verhalen en bundels in de genres horror/magisch realisme/new weird. Verschillende van Thys’ verhalen wonnen prijzen en werden vertaald in het Engels.