Recensies Kinderboeken

kamperen 3

KAMPEERAVONTUUR – Rients Faber

Een pakkend spannend jeugdboek waarin het thema oorlog een rol speelt.

Vaak is een boek over de Tweede Wereldoorlog een opsomming van feiten, maar dat is voor een jeugdboek te beladen. Wil je de jongste generatie iets mee geven over onze geschiedenis wat ze hopelijk levenslang met zich meenemen en ook weer door vertellen, dan moet het wel wat luchtiger verpakt worden. Met zijn eerste boek, Kampeeravontuur,  is dat Rients Faber goed gelukt.

In Kampeeravontuur maken we kennis met Marc en zijn beste vriend Joost en hond Max. Het is grote vakantie en ze gaan heerlijk kamperen achter in het weiland van de boerderij waar Joost woont. Een leuk vooruitzicht. Ze zetten hun tent op en slaan de nodige proviand en wat leesvoer in. Het avontuur kan beginnen! Mooi weer, soms ook wat slecht weer, maar dat mag de pret niet drukken. En dan , op de tweede dag, gebeurt er iets vreemds….

Die ochtend, na het wakker worde, ziet de wereld om hun heen er opeens wel heel anders uit. Waar zijn ze, wie zijn die vreemde mensen, wat doen ze, maar ook vooral: wat nu ?

Marc en Joost blijken terug in de tijd beland te zijn, en wel in het jaar 1944, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Marc en Joost gaan, niet geheel zonder gevaar , op onderzoek uit. Daarbij ontmoeten ze Hendrikus, die ze zegt meteen onder te duiken, want de Duitse legervoertuigen komen er aan! Marc en Joost nemen meteen hun intrek in de schuilkelder van de boerderij ,daar lijken ze voorlopig veilig. Ze vinden het best spannend, maar hun angst wordt ook steeds groter. Zullen ze ooit nog wel terug kunnen naar hun eigen tijd ?

Het boek bevat korte duidelijke hoofstukken, met daarboven steeds het onderwerp, waar dat deel van het verhaal over gaat en heeft een prettige leesletter. Mooie cover, die van te voren al spanning oproept, s ’nachts lijkt immers alles altijd enger dan overdag.

De karakters van de hoofdpersonen worden ook goed neergezet, de kinderen tonen zichzelf steeds moediger en vooral Hendrikus die toch wel heel veel risico’s loopt toont zich van zijn heldhaftige kant. De spanning is goed voelbaar tijdens het lezen.

Kampeernacht is een stukje ware geschiedenis verpakt in een vleugje fantasie. Tijdreizen spreekt zeker tot de verbeelding van jonge kinderen en houd de aandacht vast tijdens het lezen. In het boek wordt op een eenvoudige manier een terugblik geworpen op een belangrijk deel van onze Vaderlandse geschiedenis. Wel denk ik dat het extra waarde toevoegt als kinderen van te voren al wat kennis over de Tweede Wereldoorlog hebben opgedaan, om tijdens het lezen zelf bepaalde beelden in hun hoofd te kunnen vormen en de spanning nog meer op te roepen. Dat maakt het verhaal zeker nog leuker !

Rients Faber (Ten Post) is naast debuterend auteur ook zanger in de band Krödde, waar hij de songteksten voor schrijft. Teksten schrijven was hem daarom niet onbekend en na een aantal korte schrijfsels en gedichten, besloot hij de sprong in het diepe te wagen als vanzelf en het eerste grote avontuur op papier aan te gaan.

Kampeeravontuur, Uitgeverij NoordProof, ISBN 9789079742165, mei 2018.

Peter en Mo en de drugsbende

PETER EN MO EN DE DRUGSBENDE – Marc-Jan van Dam

Marc Jan van Dam (2000) was slechts twaalf jaar toen hij dit jeugdboek schreef. Dat hij toen al schrijftalent had werd meteen duidelijk in dit vlot geschreven spannende verhaal : Peter en Mo en de drugsbende.

Drugs, een niet alledaags onderwerp in een jeugdboek zou je denken, en moet je dat nu wel bewust ter spraken brengen op zo’n jonge leeftijd, was mijn eerste gedachte. Maar tegelijkertijd dacht ik: Ja ! Het past absoluut in deze tijd, want uit onderzoek blijkt dat er helaas steeds meer kinderen al op jongere leeftijd gaan experimenteren met drugs. In dit boek gaat het niet over drugsgebruik, maar wel komen de gladde praatjes van drugsdealers naar voren en ervaar je hoe makkelijk het is om je als kind te laten meeslepen. Een spannend jeugdavontuur met daarin tegelijkertijd een boodschap verstopt.

Peter en Mo, beide 11 jaar zijn de beste vrienden en houden van onverwachte dingen. En soms komt er zomaar iets op hun pad. Op een avond als ze alleen thuis zijn ,gaat de telefoon, het is een man die denkt een drugsdeal te kunnen maken met Peter ,maar wat hij niet weet is dat hij de verkeerde Peter aan de telefoon heeft. Peter en Mo besluiten, niet wetende waar ze aan beginnen, het spel mee te spelen. Ze richten zelfs een club op ‘De misdaadrekels’ en maken een afspraak in hun boomhut met de vreemde man. In de hut vinden Peter en Mo een klein pakketje en besluiten het mee te nemen naar huis. Maar dan gaat het mis, en voor ze het beseffen zitten ze midden in een drugszaak verwikkeld. Ze besluiten niets aan hun ouders te vertellen maar wel aan Jaap , de nieuwe eigenaar van de snackbar in het dorp. Maar of het zo slim is om iemand van hun plannen op de hoogte te stellen valt nog te bezien. Steeds dieper raken ze verstrikt. Een opdracht, een ontmoeting met grote gevolgen, een ritje in een politiebus, een arrestatie en dat alles zonder dat hun ouders maar ook enig idee hebben. Maar ‘De misdaadrekels’ gaan er tegenaan en staan hun mannetje!

De karakters van Peter en Mo zijn wat weinig uitgewerkt ,maar de angst die de kinderen voelen weet de auteur zeker goed over te brengen aan de lezer. Er spelen ook veel andere personen mee, maar dit is absoluut niet verwarrend, ze komen precies op tijd naar voren in het verhaal en verdwijnen tussendoor ook weer net zo gemakkelijk. De omgeving waar het zich afspeelt is beperkt tot slechts drie locaties waardoor het makkelijk te volgen is. Langzaam maar zeker word je als lezer meegevoerd in het spannende plot.

Als volwassene lezer, vond ik de kinderen erg naïef, maar een jeugdlezer zal zich helemaal kunnen herkennen in Peter en Mo. Zo denken en kunnen kinderen nu eenmaal reageren. De jeugd staat immers nog onbevangen in het leven en zijn een makkelijke prooi op hun weg naar volwassen worden. Het boek heeft daardoor ook meteen een onderliggende boodschap dat je je beter niet met vreemden in kunt laten en de drugswereld beter ver van je af kunt houden.

Peter en Mo eindigen met “De eerste actie van De Misdaadrekels is geslaagd”. Een vervolg hierop zou zeker minstens net zo leuk kunnen worden, Peter en Mo en de drugsbende is een spannend boek voor 11-14 jaar.

Marc Jan van Dam schreef in zijn prille jeugd al verhalen en nadat hij een aantal schrijfwedstrijden won, werd het zijn droom een eigen boek te schrijven. Peter en Mo en de drugsbende was zijn eerste boek (2013). In 2016 deed hij mee aan de schrijfwedstrijd van het schrijversplatform Heel Nederland Schrijft en werd zijn verhaal Spinazie opgenomen in Stel je voor…., een bundel van 400 oprechte, confronterende, emotionele verhalen door jonge en oudere verhalenvertellers.

Uitgeverij Boekscout YO! – ISBN 978-94-6206-946-6 / 9789462069466 – paperback

Breekpunt - Rick Meijer

BREEKPUNT – Rick Meijer

Geen boek over hoe je leert tennissen maar een heerlijk avonturenverhaal.

In breekpunt maken we kennis met Mats, Stan, Nikki en hond Jelle.

Mats en Stan tennissen heel graag en slaan dagelijks wel een paar ballen. Naast de baan de beste vrienden, maar op de baan elkaars gedegen concurrent. Allebei hebben ze een vrij hoog niveau bereikt binnen hun leeftijdscategorie. Ook is daar Nikki, een klasgenootje van Mats en Stan, die ook zeer goed kan tennissen. Mats is stiekem een beetje verliefd op Nikki, maar durft dat niet te vertellen.

Alle drie staan voor een spannende uitdaging, want wie de clubkampioenschappen wint, mag op een speciaal tenniskamp met gasttrainers. Dat willen ze natuurlijk allemaal wel. Maar Mats en Stan moeten tegen elkaar en er kan er maar 1 de winnaar zijn van het tenniskamp ticket.

Op de dag van de finales loopt de spanning hoog op, niet alleen vanwege de wedstrijden maar omdat Jelle, de hond van Mats verdwenen blijkt te zijn. Wat nu ? Mats is intens verdrietig. Samen met zijn vrienden probeert hij Jelle te vinden. Maar dat is zo eenvoudig nog niet, niemand heeft ‘m gezien en dan verdwijnt Nikki ook nog. Mats en Stan gaan op onderzoek uit en vallen van het ene avontuur in het andere. Ondertussen moet er ook nog steeds getennist worden. Zal Mats de spanning kunnen doorbreken?

In het boek zijn naast de hoofdpersonen ook een aantal bijrollen. De enigszins “enge” Marinus, de ietwat slome Tom en de pesterige Robert. Een goede toevoeging om de spanning op te bouwen. Het karakter van met name Mats is goed uitgediept, hij groeit ook gaandeweg het verhaal en laat op verschillende manieren zien wat doorzetten oplevert.

De titel Breekpunt is zeer toepasselijk, in het tennisspel heb je meerdere breakpoints , maar ook in het verhaal zitten meerdere breekpunten (doorbraken)

Breekpunt is een boek met een onderliggende boodschap. Vriendschap, verraad, emotie, loyaliteit, het komt allemaal aan bod in dit spannende sportieve verhaal. Het boek speelt op de gevoelens van de lezer.

Het boek eindigt met ‘Wat een avontuur, of niet Mats?’  zei Mats’ vader vanachter het stuur. Mats bleef met een lach naar buiten kijken. ‘Op naar het volgende, pap.’

En dat is een terechte zin, het is een boek met een enigszins open einde en smaakt absoluut naar meer.

Rick Meijer (1979) had met Breekpunt zijn debuut als kinderboekenschrijver bij Clavis Uitgeverij.  Eerder schreef hij columns over voetbal. Daarna ontstond het idee voor een kinderboek, maar zijn eerste boek zou niet over voetbal gaan, daar waren al zoveel boeken over. Dus het werd tennis, een sport die hij ook graag zelf beoefend. In juli 2017 verscheen Breekpunt, het eerste deel van de Grand Slam serie. Het tweede deel is reeds klaar en hoopt hij nog dit jaar uit te brengen. Ook werkt hij momenteel aan een fantasy boek

(gelezen voor Clavis Uitgeverij – Rick Meijer )

Dorus en Ko - Helga Warmels

DORUS EN KO – Helga Warmels & Marieke Ten Berge

Op een dag krijgt slager Dorus een wel heel bijzonder cadeau van boer Pelle, een biggetje. Met de boodschap er bij “nu ben je niet meer alleen” . Maar wat moet een slager nu met een biggetje ? Hij besluit m eerst maar eens flink vet te mesten en na een jaar maar weer  te zien. Maar dan gebeurt er iets wonderlijks. Boer Pelle komt eens vragen hoe het met “het biggetje”gaat…..Wat zal slager Dorus daar op antwoorden?

Dorus en Ko is een prenten/voorleesboek over oprechte vriendschap voor jonge kinderen met een verborgen boodschap. Een boek over vriendschap, en dierenliefde, maar met een spannende ondertoon. Prachtige kleurrijke tekeningen en korte duidelijke teksten.

Helga Warmels (1971) is journalist en schrijver; haar kinderboeken werden meerdere keren genomineerd en bekroond. Tevens schrijft ze sinds 2015 romans. Goede dagen was haar debuut in 2015. Marieke Ten Berge is grafisch ontwerper en illustrator.

Dorus en Ko werd uitgegeven bij uitgeverij Callenbach.

visjes boek 2

TWEE KLEINE VISJES – Sofie Schollaert

Blub! Blub! Gister doken er onverwachts kleine visjes op in ons aquarium, heel mooie oranje visjes. Het waren TWEE KLEINE VISJES van Sofie Schollaert. Ze kwamen van ver, diep uit de zee.

Twee Kleine Visjes is het eerste prentenboek van Sofie Schollaert, een kleurrijk kinderboek met een onderliggende boodschap erin.

In Twee Kleine Visjes duiken we naar het rif in de grote diepe zee. Daar is het een kleurrijke wereld vol koralen en kleine visjes. Sommige visjes hebben een wens: Ze willen groot zijn, ze willen speciaal zijn, ze willen op avontuur ! Maar daar hebben ze wel hulp bij nodig ! Ze gaan op zoek naar de tovenaar van de zee.

Ik heb het boek gelezen met mijn vaste kinderboeken testpanel, Timo(3 jaar), Lisa en Mark (beide 4 jaar). Wat vonden ze het spannend ! Naast de mooie plaatjes en de felle kleurtjes, trok vooral de tovenaar hun aandacht. Die brengt echt de spanning in het verhaal en houdt de aandacht vast. De verborgen boodschap in het boek leverde na het lezen ook nog wat gespreksstof op. Timo wilde wel op zwemles net als zijn oudere broer, want dan kon hij ook zwemmen in de zee. Lisa wilde dat de tovenaar haar in een zeemeermin veranderde en Mark wilde wel de tovenaar zelf zijn. Of ze begrepen dat het boek de verborgen boodschap in zich droeg, dat je, wat er ook gebeurd, beter altijd gewoon je zelf kan blijven?….ik denk het (nog) niet. Maar dat leren ze vanzelf, als ze “groter”worden.

Fijn aan het boek is, dat het A4 formaat is, grote heldere letters en dat alles op rijm geschreven is maakt het ons inziens helemaal af.

Sofie Schollaert (grafisch ontwerpster) debuteerde met Twee Kleine Visjes in november 2017 en won onlangs De Gouden Lettervreter als beste kinder/jeugdboek 2017. Het boek is uitgegeven via Uitgeverij Boekscout.

Fuzz, het is lente - M.A.T.Peskens

FUZZ, HET IS LENTE ! – M.A.T. Peskens

Half maart verscheen het tweede prentenboek van M.A.T. Peskens over Fuzz, een lief wit konijntje en wij (enkele kinderen en ik) mochten het lezen.

M.A.T. Peskens gebruikt in zijn boeken de jaargetijden. De titel van zijn nieuwe prentenboek is dan ook: Fuzz, het is lente!

Fuzz woont in Boompjeswoud en is stapelgek op fruit en eet graag wortelkoeken. De lente is begonnen en Fuzz wil dan ook graag picknicken met opa Snor. Het is druk in Boompjeswoud. Het is heerlijk buiten maar ook spannend! Fuzz gaat op ontdekking uit maar dan gaat het mis…..AU! AU!

Hardcover boek met kleurrijke illustraties. Het is tevens een educatief boek. Sommige woorden in de tekst zijn in kleur gedrukt. Het zorgt ervoor dat de kinderen nadenken of de kleuren wel kloppen bij het beeld wat in hun op komt bij het woord wat ze lezen.

Ik las het met Timo,Lisa en Mark, zij voorzagen van commentaar tijdens het lezen:

Timo (3 jaar) : Bijen zijn ook stekelig!

Lisa   (4 jaar) : Van schaapjes kan je truien maken!

Mark (4 jaar) : Fuzz en het lammetje hebben dezelfde kleur!

M.A.T. Peskens (1989), auteur en illustrator, voorziet zijn boeken van eigen illustraties. Hij schreef met Fuzz,het is lente! zijn tweede prentenboek met jaargetijden in het thema. Het eerste deel is Fuzz,het is herfst! en ook nog steeds verkrijgbaar.

IMG_5523

JUSTIN EN DE BOOM VAN OORSPRONG – Marcel Heunks

Justin verhuist na de dood van zijn moeder met zijn vader naar een huis aan de rand van een bos. Hij gaat op onderzoek uit en vindt op zolder een boek met oude toverspreuken. Hij leest een van de spreuken hardop voor. Er schiet een felle flits voorbij en een kraai kijkt hem geniepig aan vanaf de vensterbank, maar verder gebeurt er niets. Justin legt het boek weg en  vergeet het voorval verder weer. Een paar weken later moet zijn vader op reis en Justins tante zal op hem passen. Maar dan gaat de voordeur bel en staat daar iemand op de stoep die verdwaalt is. Ze ziet er ietwat vreemd uit vind Justin maar hij laat haar binnen. Hij vertelt haar over het boek. Vanaf dat moment verandert het leven drastisch voor Justin. De oude toverspreuk had nog niets aan kracht verloren en langzaam aan beginnen ze de gevolgen om hen heen te zien. Justin krijgt een haast onmogelijke opdracht. Alleen hij kan de spreuk ongedaan maken. Alleen hij kan de wereld redden van een enorme ramp. Justin zal de opdracht wel moeten aanvaarden en zoeken naar de boom van oorsprong. Maar waar staat de boom en hoe vindt hij die ? In zijn strijd om het kwaad ongedaan te maken moet hij het onderweg opnemen tegen allerlei vreemde wezens, waarvan enkele hem na aan het leven staan.  Is hij op tijd?

Cover past uitstekend bij het verhaal, het lijkt een gewonen vriendschap tussen een meisje, een jongen en een konijn , maar de jongen kijkt naar de donkere figuur op de achtergrond en dat geeft dan weer iets mysterieus.

De hoofdpersonen worden goed uitgediept in het boek. Gaande weg ontwikkelen ze zichzelf en worden sterker, ze knokken samen maar ook ieder voor zich. De spanning wordt langzaam opgebouwd, waarbij je diverse malen denkt dat een oplossing nabij is, maar dan blijf je toch weer onthutst achter.  Je waant je zelf ook diverse malen in het bos of ergens onder een struik om maar niet gezien te worden, zo levensecht is de omgeving waar het verhaal zich af speelt neer gezet. Leuk opgebouwd plot.

Marcel Heunks (1971) begon pas enkele jaren geleden met schrijven. Zijn eerste 2 boeken waren “meer volwassen” boeken.  In september 2017 verscheen zijn eerste kinderboek Justin en de boom van Oorsprong.  Marcel Heunks werkt momenteel aan een tweede boek met Justin in de hoofdrol.

Fuzz

Fuzz, het is herfst – M.A.T. Peskens

Fuzz is een lief wit konijntje en woont in Boompjeswoud, stapelgek op opa Snor en worteltjestaart.

Opa komt graag op bezoek bij Fuzz. Ook vandaag komt opa en Fuzz wil graag naar buiten om te vliegeren, maar gaat dat wel goed ? Het is namelijk herfst in Boompjeswoud en het waait heel hard. Woesj Woesj Woesj.

Hardcover boek, met kleurrijke illustraties. Het is tevens een educatief boekje. Sommige woorden in de tekst zijn in primaire kleuren gedrukt, het nodigt de kinderen uit lezende wijs te ontdekken.

M.A.T. Peskens (1989) , auteur en illustrator, schreef met Fuzz zijn eerste prentenboek en tekende zelf de illustraties erbij.