Recensie Leven en Werk van Rechercheur De Cock

Geschreven door een fan, nu gelezen door een fan!

Vandaag, 16 sept is het de 100e geboortedag van Appie Baantjer.

‘Mijn naam is De Cock…De Cock, met ceeooceekaa.’
Welke fan weet niet wie daar mee bedoeld wordt.

Afgelopen week las ik ‘Leven en werk van Rechercheur De Cock’, een uniek boek van de hand van auteur P. Dieudonné.

Er bestaat reeds een heel lange reeks boeken over rechercheur De Cock geschreven door A.C. Baantjer, ook ik heb ze allemaal en mag daarmee wel stellen dat ik groot fan ben van deze detectives.
Na het overlijden van Appie Baantjer in 2010, is de reeks vanaf nr 71 voortgezet door Peter Römer en binnen afzienbare tijd zal daar hopelijk boek nummer 100 zelfs zijn. Ook was er de Baantjer tv-serie, op 7 nov 2003 werd de 100e aflevering uitgezonden.
En nu is daar dan vandaag, 16 september 2023, de 100e geboortedag van Baantjer.

Over het leven en werk van auteur A.C.Baantjer zijn al vele boeken geschreven. Wat kan er nog verteld worden?
Toch ging auteur en groot fan van Baantjer, P.Dieudonné, de uitdaging aan. Hij wilde de 100e geboortedag van Appie Baantjer niet zomaar voorbij laten gaan.

P. Dieudonné bracht daarom vandaag ‘LEVEN EN WERK VAN RECHERCHEUR DE COCK uit. En nee, dit is niet het zovéélste boek over het werk en leven van Appie Baantjer zelf, P. Dieudonné verhaalt in dit boek juist over het ‘Leven en werk van Rechercheur De Cock’, zoals Appie Baantjer dit personage gestalte gaf in al zijn boeken.
Auteur P. Dieudonné, die zelf groot fan is van Baantjer en zijn eigen reeks boeken met de Rotterdamse rechercheur De Klerck in de hoofdrol als grote tegenhanger schreef van de Amsterdamse Rechercheur De Cock, duikt letterlijk in alle 70 boeken welke Baantjer bij leven schreef.

Waar uitgeverij De Fontein op de 100e geboortedag van A.C.Baantjer wederom met een boek kwam over Baantjer zelf, komt P. Dieudonné, die publiceert bij E-Pulp publishers, nu met een uniek boek over het personage Rechercheur De Cock uit de Baantjer boeken.

In ‘Leven en werken van Rechercheur De Cock’ neemt P. Dieudonné meerdere keren uit elk van de 70 boeken van Baantjer een quote en verwerkt deze in het verhaal. Het bijzondere hieraan is, dat als je alle losse stukjes bijeen legt, het uiteindelijk zal blijken dat Appie Baantjer zelf, door middel van zijn personage Rechercheur de Cock, eigenlijk al voor zijn eigen overlijden zijn hele biografie heeft opgetekend, zonder dat wij als lezer dat direct door hadden.

Doorheen het verhaal vind je ook diverse vragen, waarmee je je eigen kennis over de boeken van Baantjer kunt testen. Hoewel ik niet eens alle antwoorden wist, vond ik dat als fan ook een leuke toegevoegde waarde hebben.

Achterin het boek vind je ook nog een aantal interviews. P. Dieudonné sprak hiervoor o.a. met Klaas Wilting, jarenlang het gezicht van de Amsterdamse politie, en ook met Gert-Jan van Rietschoten, de 4e generatie-eigenaar van de bekende bijna 100-jarige boekhandel van Rietschoten in Rotterdam IJsselmonde, en die als 16-jarige jongen destijds als het personage Gert-Jan van Brunschoten opgevoerd werd in het boek ‘De Cock en de moord a la carte’. En nog andere interessante interviews.

Ik vond het concept van ‘Leven en werk van Rechercheur De Klerck’ erg leuk bedacht. Niet eerder kwam ik dat ergens anders tegen. Ik had wel tijdens het lezen soms wat moeite met de vele verwijzingen naar de titels van de Baantjerreeks, meerdere keren per bladzijde, waardoor het naar mijn mening hier en daar wat stroever las. Maar evenwel bracht het ook een unieke beleving van het boek met zich mee.

P. Dieudonné besloot de gok te wagen en een geheel andere weg in te slaan met dit boek. Hij is daar absoluut in geslaagd.
*****

Naast groot fan van Baantjer, ben ik dat inmiddels ook van de reeks boeken P. Dieudonné. Hij heeft inmiddels een leuke reeks detectives over Rechercheur De Klerck geschreven en dit najaar verschijnt naar verwachting deel 9.

Op de hoogte blijven van de boeken van P. Dieudonné?
Schrijf je in voor de blognieuwsbrieven op rechercheurdeklerck.nl