Recensie : Schuld

SCHULD – PETRA SCHERPENHUIZEN

‘Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd…’

Onlangs las ik het boek Schuld van Petra Scherpenhuizen. Lees hier wat ik er van vond:

Petra is trainer- en mastercoach en hypnotherapeut, maar toch is haar boek een roman en zeker geen zelfhulpboek. Petra heeft door haar werk een breed spectrum aan kennis en vaardigheden. In haar roman ‘Schuld’ komt vooral het thema Burn-out en mantelzorg naar voren.

Het lezen van dit boek heeft mij ontzettend geraakt, omdat het precies gaat over een fase waarin ik zelf al een tijdje zit. Zo herkenbaar. Alsof ik tijdens het lezen aan mijn oren werd getrokken: ‘Kijk eens naar binnen!’

Petra’s boek is geschreven als roman, maar na het lezen dacht ik: het is stiekem wél een zelfhulpboek. De kracht zit hem in het ongemerkt coachen van Petra tijdens het lezen. Het verhaal, waarin ook Petra’s eigen levenservaring verborgen zit, laat je dingen ervaren, voelen, overdenken én omdenken. En dat terwijl je toch nog echt steeds een roman aan het lezen bent. Ik heb nog niet eerder een combi als deze in een roman gezien.

‘Schuld’ leest vlot en heeft een goed uitgewerkt thema. Sterk uitgewerkte personages, details zijn indringend beschreven, dat maakt dat je echt betrokken raakt tijdens het lezen. Vooral het hoofdpersonage Danielle (Daan) wekt empathie op wanneer zij immer alle ballen in de lucht tracht te houden. Er is veel liefde en toewijding, maar ook verdriet en onmacht. Het regent en het stormt, totdat het echt gaat donderen. Zal de zon weer kunnen schijnen?

Inhoud ‘Schuld’ :

Daan doet alles. En voor iedereen. Daniëlle’s gedroomde leven wordt in één klap weggevaagd wanneer haar ouders ernstig ziek worden. Ze wordt gebombardeerd tot mantelzorger, krijgt een burn-out, haar relatie loopt stuk en haar zaak gaat op de klippen. En dan openbaart zich een familiegeheim dat haar wereld op zijn kop zet. Lukt het Daan zich te verlossen van het ‘perfecte dochter’ syndroom en zichzelf te bevrijden?

Ook mocht ik in november bij een lezing van Petra aanwezig zijn, waarin ze praatte over haar coaching en onderwijl vertellend over het hoe en waarom van haar roman. Een avondvullend programma. Een boeiende bijeenkomst welke ik iedereen kan aanbevelen.

Petra Scherpenhuizen is naast auteur ook spreker, internationaal NLP trainer- en mastercoach, hypnotherapeut en eigenaar van Chance by Choice.

‘Kijk niet voor je, kijk niet achter je, maar kijk vooral naar binnen. Dát is waar je kracht ligt, dát is waar alles moet beginnen’

Meer weten over Petra haar boek of coaching?