Recensie: De Heraklesmoorden

DE HERAKLESMOORDEN – ALEXANDER OLBRECHTS

Met veel plezier gelezen : DE HERAKLESMOORDEN van Alexander Olbrechts, deel 1 van ‘De Mythosmoorden’, een mooie thrillerreeks in wording. En leuk nieuws: Precies vandaag, 24 februari 2024, is deel 2 verschenen: DE VALHALLAMOORDEN.

De auteur streeft er naar om in elk deel een andere mythe te gebruiken als uitgangspunt. In De Heraklesmoorden was het de Griekse mythologie, in De Valhallamoorden is het de Noorse mythologie.

In De Heraklesmoorden neemt Alexander Olbrechts je tijdens het lezen mee doorheen het Griekenland in vroeger tijden, zonder dat het een geschiedenis verhaal wordt. Alle 12 werken van Herakles zitten erin verwerkt.

Het zit goed doordacht in elkaar, goed opgebouwde psychologische spanning, en zit vol met logische- maar ook onverwachte plotwendingen. Alexander tekent de karakters levensecht op, waarbij soms de koude rillingen over je rug lopen. Alexander heeft een fijn gevoel voor vertelritme: hij gebruikt humor naargelang de omstandigheden, maar draait in gevoelssituaties de sentimentele duimschroeven niet te hard aan. Alexander beschikt over een heel goede antenne voor historische sfeer en sprekende historische details.

Een thriller om heerlijk diep in weg te duiken en je mee te laten voeren door de personages. Ik ben nu zeer benieuwd naar deel 2 De Valhallamoorden, welke ik binnenkort hoop te lezen.

Alexander Olbrechts heeft ondertussen al meerdere thrillers en kortverhalen op zijn naam staan, waarvoor hij ook enkele prijzen ontving. Volg hem op facebook Boeken van Alexander Olbrechts of op zijn website: alexanderolbrechts.com

——————-

——————-

Flaptekst De Heraklesmoorden:

Realiteit en mythologie lijken samen te komen wanneer een moordenaar zich door de twaalf werken van Herakles laat inspireren.

In een zoo worden een leeuw en zijn verzorger op een gruwelijke manier vermoord. In het voorhoofd van de leeuwenverzorger is een Romeinse I gesneden. Als er opnieuw een man wordt vermoord en de politie het Romeinse cijfer III terugvindt, voert hoofdinspecteur Rudi Smeets een race tegen de klok om een vermiste man te vinden die mogelijk het volgende slachtoffer kan zijn. Om het motief en de dader te vinden, verdiepen Rudi en zijn team zich in de mythologie van Herakles. De druk op Rudi’s team neemt zienderogen toe en de moordenaar lijkt haast ongrijpbaar. Zal Rudi tijdig het tij kunnen keren en voorkomen dat er nog meer genummerde slachtoffers vallen? Want mens noch dier is veilig voor de Heraklesmoordenaar…

Herakles is een held uit de Griekse mythologie. Hij is vooral bekend om de twaalf werken die hij heeft uitgevoerd in opdracht van koning Eurystheus.

Auteur: Shirley Pellikaan - De Oude Blz.

Voor mijn gevoel lees ik al 100 jaar en velen met mij. Ik heb 8 jaar lang een tweedehandsboekwinkel gehad. Heel leuk om te doen en vooral veel lezers, auteurs en uitgeverijen in de boekenwereld leren kennen. De restanten van mijn tweedehandsboekwinkel zijn gebleven en sinds 2 jaar mijn privé-bibliotheek geworden met gemiddeld nog zo'n 1500 boeken in huis waar mensen uit het dorp regelmatig toch nog wat komen lenen en ik zelf ook nog graag uit lees. En verder kan ik niet voorbij een boekwinkel gaan en met lege handen thuiskomen. Ik moet iets " te dragen" hebben. Mijn genre is het liefst thrillers ( in alle vormen), romans met wat drama er in , Tweede wereldoorlog over de kampen en persoonlijke verhalen of soms Young Adult ( die niet alleen voor jongeren is , vindt ik , maar ook als je ouder bent nog lekker leest ) en ik ben sinds kort uit mijn comfortzone gestapt en aan wat fantasy/horror begonnen. Ik lees graag en veel. Ik lees soms recensieboeken rechtstreeks voor auteurs, maar ook voor uitgeverij E-pulp lees ik bijna alle recensie boeken en doe regelmatig mee aan de leesclubs op Thrillzone, Luitingh Sijthoff, Sterrenthrillers en Hebban. En ik ben nog ambassadeur van uitgeverij LetterRijn. Daarnaast heb ik een Facebookpagina onder mijn eigen naam met regelmatig boekennieuws en win-acties van uitgeverijen of auteurs. Ook beheer ik de Facebookgroep Selfpub Café boeken auteurs lezers, waarin ik (debuterende) selfpublishers de kans geef om hun boek een jaar lang op estafette-reis te laten gaan langs lezers in ruil voor recensies. Daarnaast beheer ik nog de Facebookgroep Dwarsliggerfans, waar we vertellen over de nieuwste Dwarsliggers. De Dwarsligger is een compleet boek op zakformaat, verschenen met veelal titels van bekende auteurs. Als laatste ben ik ook de kracht achter de Boek Tickets weekend-win-acties iedere week op Samenlezenisleuker. Kortom, mijn leven is een en al letters vreten.

Plaats een reactie