Recensie : Hello honey are you there?

Je zal maar 75 zijn en nog steeds de hele wereld rondreizen. Je deed dat al van jongs af aan en nu nog steeds. Je beleeft daarbij zoveel dat je het niet alleen aan het papier wilt toevertrouwen, maar ook anderen deelgenoot wilt maken. Dat is wat Elly van Driel deed, al jaren schreef ze alles op haar blog, maar nu kreeg het voor het eerst ook een boekvorm.

‘Hello honey, are you there?’ is Elly’s persoonlijke verhaal, interessant, spannend en met enige humor geschreven.

Het boek heeft een vlotte schrijfstijl, en net een slagje grotere letter, waardoor het zeer plezierig leest. De cover, een wat vage persoon op een scherm, past precies bij het verhaal.

In ‘Hello honey are you there?’ neemt Elly (Pam) ons mee tijdens haar laatste trip, een vier maanden durende reis door Zuid Amerika. Ze voert ons langs prachtige bezienswaardigheden, rechtstreeks de vaak nog ongeschonden natuur in. Geen standaard stedentripje. Ze is wars van groepsreizen, dus plant alles in haar eentje, wat soms toch ook weer een hele uitdaging blijkt te zijn, omdat de lokale bevolking over geplande reserveringen soms andere opvattingen blijkt te hebben en andere normen hanteert. Maar Pam staat haar mannetje wel en doet vele mensen verbazen met haar doortastendheid. Ze beleeft mooie momenten, maar beland soms ook in hachelijke situaties. Ze beschrijft in haar boek werkelijk ieder detail van haar reis, veel over de cultuur en de omgeving. Je krijgt een goed beeld van alle toeristische- en niet toeristische plaatsen. Ze vertelt precies genoeg om ons een voorstelling te kunnen maken, om ons het gevoel te geven dat wij daar ook staan, samen met haar, zonder dat het een geschiedenisboek of een reisgids wordt. Ik zou er zo naar toe willen.

Daarnaast speelt tijdens haar reis nog iets; een scammer kruist haar digitale pad en houdt haar bijna heel de reis in zijn greep. Aanvankelijk gaat ze op zijn avances in, maar al gauw beginnen zijn goede bedoelingen scheuren te vertonen. Dat zorgt voor de nodige spanning waar ze maar moeilijk van los kan komen en waardoor ze op sommige momenten toch wel op het reisplezier inlevert.

Elly, alias Pam is de hoofdpersoon in dit boek, maar daarnaast leren we scammer George ook heel goed in al zijn eigenaardigheden kennen. Een goed voorbeeld, hoe scammers mensen proberen op te lichten via Facebook of Whatapp. Het zal je overkomen.

De combi van deze twee, de avontuurlijke reis én de scammer, zorgt voor een spannend geheel, welke je niet wilt loslaten, je beland in een absolute rollercoaster en dat maakt dat je het in een keer uitleest.

Inmiddels is Elly 78, maar nog altijd onderweg wanneer het kan. Heerlijk, als je zo je dromen kunt najagen.

Elly schrijft regelmatig op haar blog over haar belevenissen. Wil je haar volgen ga dan naar: ellyvandriel.nl